De overdracht - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van In actie voor Kenia - WaarBenJij.nu De overdracht - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van In actie voor Kenia - WaarBenJij.nu

De overdracht

Door: inactievoorkenia

Blijf op de hoogte en volg In actie voor Kenia

13 Januari 2012 | Kenia, Nairobi

Hi allemaal,
Vreemde dag vandaag, waarom? We hoefden niet vroeg op om te gaan werken! Denk je dat je langer kunt slapen, wordt je (en ik spreek denk ik voor iedereen) nog een aantal keer wakker, omdat het ritme er al helemaal in zit.. Tussen 04.00u/05.00u opstaan!

Trouwens, allereerst een nieuwtje; gisteravond/-nacht is Herman begraven (in de wc overigens).
Maar back to the point.. Om 09.00u zaten we allemaal aan het ontbijt, druk overleg over ‘de ceremonie’ van vanmiddag. Eindelijk heeft Maud d’r vervanger gevonden voor haar Nutella, de suiker van de koffie! De meesten volgden gelijk dit voorbeeld. Beetje jammer dat dit dan het eenalaatste ontbijt moet zijn.. Ondertussen moest er nog van alles worden gehaald/gedaan. De taken waren verdeeld, zo hadden Nienke, prinsesje en Anne het geluk dat ze op dat moment even niks hoefden te doen, behalve voor de laatste keer naar het strand gaan. Zullen we één of twee pikiepikie’s bestellen?! Lastig, lastig…. We hebben wel is onderweg gezien dat het mogelijk is om met 4 personen op een motor te zitten… en JA DAT KLOPT! Was wel knus hoor.. en misschien niet 100% comfortabel, maar hee..
Op het strand was nog niets te doen op dit tijdstip van de dag. Nienke en prinsesje klommen het koraal op (op het strand), ook niet 100% comfortabel, ze hebben een hoop nieuwe beesten leren kennen van dichtbij… En wat een geluk, we kwamen Captain Jack Sparrow tegen (onze kapitein van ons boottochtje op Mtwapa Creek, dat zo ongelooflijk soepel verliep). Maud en Nynke kwamen na het boodschappen doen ook naar het strand, samen met Nienke gingen ze lekker zwemmen. Prinsesje en Anne gingen lekker zitten bij de BeachBar.. En wat ziet Anne daar? Nog een Mohombi look a like, vanavond misschien weer terug naar de BeachBar haha?! Ondertussen vermaakten Nienke, Nynke en Maud zich met een hele, hele, hele grote vis (bleek het alleen de kop te zijn), egels en krabben.

Back to prinsesje en Anne.. Rasta-boy kwam aanzetten.. een acrobaat. Geen idee wat er allemaal uitkwam, maar het kwam erop neer dat ze geld wilden en hun act wilden promoten.. Ojaa, ze kwamen ook nog gezellig naast ons zitten..
Ondertussen komen Tido en Timothy erbij zitten en later kwamen Janno en Niels ook. Het begon even op het riedeltje van gister te lijken… Telkens wanneer wij Kenianen tegenkomen moet je gewoon vriendelijk zijn om te laten zien dat je niet de ‘standaard’ witte toerist bent. Dus Jambo, dan krijg je how are you? Fine.. en dan waar kom je vandaan? Holland.. Dus toen werd het: Jambo, fine, Holland. Dit is ook geen geintje, standaard hetzelfde! We zaten er met zijn allen al aan de denken om een standaard bandje te maken, scheelt heel wat gepraat.
Anne heeft een cd gekocht bij de BeachBar, of ze daar te koop waren geen idee.. Anne vond de muziek wel tof, en vroeg of ze er een mocht kopen?! Tuurlijk, why not? Everything is for sale :)
Terug bij het appartement ging iedereen nog even lekker zwemmen of douchen. Rond 13.30u gingen we met het busje naar de moestuin. Onderweg stopten we nog even om flessen terug te brengen, komt er een ‘souvenirman’ aan. Anne zag daar wel een leuke armband, maar niet voor 200 kesh. Nee 100 kesh, waarop de man zegt: ‘Nee, 150 kesh.’ Oké, ook prima toch.. Maar dankzij Maud en Nynke werd het alsnog 100 kesh. ‘Nooo, 100 kesh’, zeiden ze. Ja ook prima haha..
Eenmaal aangekomen werden alle versieringen opgehangen, drankjes/koekjes klaargezet en alles. Wat we niet hadden verwacht, is dat we door het halve dorp werden opgewacht. Ik bedoel maar.. Welke Keniaan komt er hier nou serieus op tijd (behalve Frencis natuurlijk).. Wanneer wij aankwamen was dus het halve dorp al uitgerukt en aten ze voor de tuin op tuinstoeltjes op ons te wachten. Slik…. Alles snel opgehangen, gewacht op de kinderen (die zingend uit het busje kwamen) rond 16.00u. Toen een bijzondere ceremonie bijgewoond, waarin wij de locals verwelkomden, wijzelf werden verwelkomd en er allemaal leuke praatjes werden gehouden. Zeker 60 mensen, heel bijzonder! Eerst met zijn allen bij de waterput en daarna met zijn allen de moestuin in en zitten bij ‘The Award square’. Bij de echte overdracht belden we Lae-Titia op, zodat zij (en misschien Bas) het toch nog live konden meemaken. Superjammer dat zij er niet meer bij konden zijn, maar we weten zeker dat ze de beelden ook met veel plezier terug zullen gaan kijken!
Langzamerhand wordt er van iedereen afscheid genomen, wel een beetje verdrietig allemaal.. Je ziet de meesten elke dag, twee weken lang, van vroeg in de ochtend tot in de middag. Dan in één keer is het afgelopen, dat wordt wel weer even wennen.
Tido komt op een gegeven moment wat teleurgesteld aanlopen. What’s happened with Tido? Gisteren kreeg hij van een jongen (zijn vriend) een leuk Keniaans armbandje, een soort wensarmband. Daarstraks kreeg hij een soort Masaï beeldje, allemaal superleuk, een vriend voor het leven?! Helaas kwam daarna de vraag: ‘I like your shoes, do you need them?’ Nee, dat was niet zo tof.. en natuurlijk een beetje jammer!
Maud zet tussendoor haar muziek aan met de boxjes aan. Komt het nummer ‘I just had sex’ van Akon voorbij. Dat vond ze, en de rest ook, een zeer toepasselijk nummer voor onze buurman ‘de Duitser’ en bedacht dat het wel leuk zou zijn om deze voor hun appartement af te spelen. Jaaa, als wij het nog meemaken vanavond, gaan wij voor zijn deur staan met dit nummer, want het is echt niet normaal.
Eerst werden de kinderen van Blessed Compassionate teruggebracht en daarna werden wij opgehaald om ook naar de kinderen te gaan voor een laatste groet! Anno en Anne staan staand in het busje. Heel leuk, vooral omdat we ook éen aanspreking kregen met ‘Hey baby’, volgens Anno voor Anne, maar Anno wil er niet aan. Die gast keek toch echt Anno heel diep in de ogen haha, kreeg hij zowat rode wangetjes ;)…
Bij de kinderen aangekomen was het wel akelig stil, normaal springen ze rond het busje. De weg door het dorpje heen was overigens niet heel rustig, het was namelijk ontzettend druk. Overal kinderen en de volwassenen waren zeker weten in de minderheid. Maar zoals verwacht, wanneer wij het hoekje omliepen werden we verwelkomd met een leuk nummer met heel vaak het woord ‘Welcome’ erin. Superleuk, met zijn allen in een cirkel en hebben we liedjes gezongen, met nog een paar verrassingen tussendoor… Hierna zijn we het klaslokaal ingegaan voor de laatste speeches en laatste woorden. Ontzettend lief afscheid gehad van de vertegenwoordigers, je hoort nu namelijk rechtstreeks uit hun mond, wat deze moestuin en onze aanwezigheid voor hun betekend. Ook hoorden we van de supervisor van de moestuin (Mwangomi) dat toen hij ons de eerste dag (woensdag) aan zag komen, dacht: ‘Dit wordt niks, die komen morgen niet meer terug.’ Integendeel, we hebben hem echt verbaasd, en hij stond letterlijk perplex.. Superleuk natuurlijk om te horen! Dit was namelijk vaak het geval, we horen van veel Kenianen dat ze er niet veel van verwacht hadden. Een paar witte mensen die even leuk willen helpen, zo komt het misschien ook wel over, maar we hebben zeker weten het tegendeel bewezen!
Afscheid genomen van de kinderen.. voor de een wat zwaarder dan voor de ander natuurlijk! Ondertussen was het donker geworden, dus werd het allemaal iets lastiger de kinderen nog te herkennen :).. Toen we allemaal in het busje zaten was het nogal.. druk?! Dat klopt, we waren niet alleen haha! Na een eind gereden te hebben en de helft van de kinderen uitstapte hebben we even geteld. Gezellig met 27 man in een busje gezeten met 9 stoelen, gelukje… dat open dak!
Eenmaal aangekomen in het appartement begonnen we meteen aan ons avondeten (samen met Gerben&Lucy, Mwangomi, Doris en iemand waarvan ik heel even de naam kwijt ben.. spijt me zeer). We schrokken wel even van de bruine bonen, met name Tido en Timothy, gaat dit goedkomen vannacht haha?!
Ondertussen kregen we van Lucy de laatste details te horen over de safari van morgen! Klinkt te gek allemaal! We hebben er zelfs een optie bijgekregen. Er is een mogelijkheid tot een Game Drive by night.. Dit is voor iedereen individueel zelf te beslissen, je hebt kans om weinig te zien (ligt aan de lichten van het busje), of juist heel veel, omdat de dieren ’s nachts heel actief zijn.
Al met al weer een druk dagje..
We hopen dat we ’s avonds bij de safari nog kunnen bloggen, maar dat weten we nog niet zeker!

Dikkekuss en tot snel!
X Anne namens de Keniagroep
Ps. Nienke steunt me wel tijdens het bloggen haha.. helaas wel slapend aan tafel. Wel een mooi gezicht hoor..

• 13 Januari 2012 - 19:44

Jill:

Ooh keeeiveel plezier op safari! Blijf wel heel en laat jullie niet aanvreten door een leeuw ofzo! X

• 13 Januari 2012 - 19:48

Rianne En Erik:

Leuk dat jullie werk zo gewaardeerd wordt. Klasse wat jullie daarbij in zo'n korte tijd hebben geflikt.
    Zal in Nederland wel weer afkikken worden. Maar eerst nog veel plezier met de safari. Wel het hoofd d'r bijhouden nu de vermoeidheid toeslaat.
    Trusten Nienke en de rest.
    Gr, uit Loil brrrr koud hier.

• 13 Januari 2012 - 19:54

Weer Rianne En Erik :

Bij het lezen van de blog krijg je al een brok in de keel. Zullen jullie wel helemaal last van gehad hebben. Gr en tot dinsdag.

• 13 Januari 2012 - 20:40

Frans,Rinie,Noelle :

Hallo allemaal! :D
    Wat jullie allemaal hebben gedaan voor de mensen in Kenia zal wel heel erg gewaardeerd worden! Klasse voor jullie!
    Ook voor later een ervaring om nooit te vergeten! Petje af. Heel veel plezier bij de safari & dat je nog veel mooiste beestjes/beesten mag leren kennen! We kijken uit naar jullie terugkomst. Een tip Doe dikke kleren aan als jullie thuiskomen, want namelijk hier is het geen 36 gradenn :D dikke kus voor lisanne & allemaal een goede terugreis terug naar Nederland! We zijn blij om jullie dan weer eindelijk te zien ( duurde wel lang hoor) Groetjes Frans, Rinie en Noelle.

• 13 Januari 2012 - 20:50

Noelle:

Vorige reactie typfout;

&dat je nog veel *mooie* beestjes/beesten mag leren kennen!

• 13 Januari 2012 - 21:28

Karin:

hallo luitjes

Wat zijn wij trots op jullie.

tita en bas hebben het jullie al gezegd

maar wij willen dit ook even benadrukken
    wat hebben jullie je ingezet voor de fahari foundation

onze hartelijke dank

karin hans en de kinderen

• 13 Januari 2012 - 21:29

Netty:

Hallo Kenia-gangers, super jullie missie is volbracht: waterput en moestuin overgedragen. Morgen lekker genieten van de safari. En daarna goede terugreis en tot dinsdag in het koude Nederland.

• 13 Januari 2012 - 21:31

Kirsten:

Nogsteeds super leuk om jullie blog te lezen! Ook echt super dat het allemaal gelukt is!, die keniaantjes toch even laten zien dat er wel echt hulp kan komen van blanke mensen uit nederland!
    super veel plezier morgen met de safari!, geniet er van, mooie ervaring. Ik ben jaloers! hihi
    lekker even genieten nu het allemaal klaar is! En vooral ook nog van het lekkere weer! Want hier is het echt weer koud aan het worden, brrrrr!!

• 13 Januari 2012 - 21:40

Angely:

Top wat jullie hebben gedaan voor Kenia. Hopelijk ontvangen we morgen ook weer een verslag van de safari.
    geniet ervan.

• 13 Januari 2012 - 22:16

Peter, Liane En Boys:

Klasse gedaan, jongens. Geniet van de safari, morgen; hebben jullie echt verdiend. En Anne.... we zijn trots op je.

• 14 Januari 2012 - 06:53

Bas, Tiets En Dylan:

Oh wat waren we er graag bij geweest en wat vonden we het leuk dat jullie ons even belden.
    We kunnen niet wachten tot we jullie weer zien en na kunnen kletsen. Wat we zeker weten; voor iedereen, zelfs voor de kenianen is dit een onvergetelijke ervaring geweest.
    Nogmaals enorm bedankt en geniet lekker van de safari. Ook erg bijzonder. Goede terugvlucht en gezond weer terug.
    Tot snel!!!

• 14 Januari 2012 - 09:11

Ans En Vincent:

Op naar de BIG 5....en dan uitkijken naar nog meer smeuïge verhalen...geweldig...wat zullen we dit missen...Maarrrrr ik denk dat er een heleboel mensen blij zijn als het dinsdagmorgen 08.00 uur is.....maar voordat het zover is genieten jullie jullie laatste dagen nog maar even voordat jullie terugkomen in het koude Brrrr kikkerlandje...groetjes en een dikke knuffel voor Anne

• 14 Januari 2012 - 10:36

Els:

Hallo... pfff wat een avonturen zal de verslagen wel gaan missen..
    Petje af voor jullie allemaal, heel erg goed dat jullie dat allemaal hebben gedaan!!!!
    Knuffel Els

• 14 Januari 2012 - 11:02

Trees, Koos En Marij:

Wij zijn heel heel trots op jullie.
    Nynke kan me je smsje voorstellen, dat je niet terug wilt, wat zal het afscheid moeilijk geweest zijn, maar wij verlangen wel naar jullie terugkomst. Nog hele fijne dagen, ook dat zal weer een schitterende ervaring worden. Love you all. xxxxx

• 14 Januari 2012 - 13:47

Vincent:

Wat benijden wij jullie allen!
    De klus is geklaard en vandaag begint jullie safari.
    Zeer benieuwd naar het verslag.
    En maandag (eindelijk..)de terugreis, te beginnen naar de Kilimanjaro in Tanzania. Onwijs gaaf.
    De groenten uut het niet zo kolde Diem

• 14 Januari 2012 - 14:59

Senta:

Wat super goed dat jullie missie is volbracht..enorm trots...vooral op mn kleine zusje natuurlijk...
    voor jullie allemaal ontzettend veel plezier en geniet van de laatste dagen op safari...en dinsdag veilig weer thuiskomen...
    dikke kuss vr annee... groetjess

• 14 Januari 2012 - 16:29

Brigitte:

van Tido een smsje gehad dat mijn bericht niet goed aankwam, hij ontving maar 1 woord.
    hij vroeg zich af of zijn smsje aankwam (wat wel zo is ) en melde dat er geen internet was op safari. Dus ws geen blog meer. Jammer. Maar wat hebben we genoten van de verhalen. Nu nog wachten en dan ....weer thuis !

• 14 Januari 2012 - 16:47

Diane En Jaap:

Wat goed zeg, dat jullie nu ook de moestuin tot een goed eind hebben gebracht! En straks nog op safari, heel gaaf lijkt ons dat. We zullen het allemaal horen van Nynke als ze terug is! Alvast een goede terugreis voor iedereen. (doe een DIKKE trui aan, want hier is het best wel koud...)
    Groetjes uit Enschede

• 14 Januari 2012 - 18:24

Brigitte:

mmm..... bruine bonen

• 14 Januari 2012 - 19:14

Brigitte En Rob:

vorige reactie komt niet van mij , ik weet ook niet wat er bedoeld wordt.

• 15 Januari 2012 - 09:21

Ans:

nu zondagmorgen 10.15 uur krijg ik sms van AnneMareé ze schrijft: we zijn een dag geleden aangekomen in de lodge...mygod wat een luxe!...we zijn gewend aan zand en stenen overal...bukkend lopen we door de plantenzooi......en IK kan niet met mijn benen onder de tafel....hier is alles Zoooo luxe...alles word voor je gedaan en we zien olifanten vlak voor onze neus...we gaan nu naar een andere lodge maar er is hier bijna geen bereik in de bush bush groetjes XXX

• 15 Januari 2012 - 09:35

Ans:

de blog van gisteren is alwel getypt maar ze hadden geen internet om 16.00 uur vanmiddag hebben ze weer en gamedrive ze gaan nu eten misschien hopen ze dat ze vanavond wel internet hebben en ons smeuige verhalen kunnen vertellen blijft een verrassing....allemaal groeten

• 15 Januari 2012 - 11:18

Martine:

Hoi allemaal,

wat een geweldige (en vermoeiende) avonturen mogen jullie meemaken.
    We wachten met smart op de live verhalen dinsdag.
    Het leest allemaal al heel leuk.
    Fijne terugreis straks en pas goed op elkaar!

grtjs, Fam.Godschalk

• 15 Januari 2012 - 14:01

Bas, Tiets En Dylan:

Wat fijn dat jullie nu in een luxe resort zitten. Dat hebben jullie ook echt verdiend!! Vergeet niet te genieten want het is erg bijzonder wat jullie allemaal meemaken!!
    Groetjes Bas, Lae-titia, Dylan

• 15 Januari 2012 - 15:46

Marga:

Mooi he, dat jullie er mochten zijn voor deze mensen en je bent een enorme ervaring rijker zeker met deze schat aan herinneringen.

• 15 Januari 2012 - 16:53

Oma En Opa:

anne bedankt voor mooie reisverslag en geniet van de terug reis naar holland gr je lieve oma xxxx.

• 15 Januari 2012 - 17:37

Trees:

Vandaag een paar smsjes gehad van Nynke. In de 2de logde is het zo luxe zelfs een zwembad aanwezig en ze zag 22 olifanten voor zich. Ze hadden even een raampje op een kier laten staan en er had een aap ingebroken een grote bende gemaakt, maar gelukkig alleen Mauds zuurtjes meegenomen, ik verwacht dat het in het busje was en niet in de lodge. Schitterend hoor wat ze daar allemaal meemaken.

• 16 Januari 2012 - 13:06

Ruud & Mirjam:

Allemaal een goede vlucht gewenst !